Read Hour
Read Hour -kampanja haastaa kaikki lukemaan tunniksi taas 8.9.2021 klo 19. Sitä odotellessa voit tutustua tällä sivulla vuoden 2020 kampanjan materiaaleihin.
Lukusuositukset
Kysyimme 1 500 nuorelta, mikä auttaisi heitä lukemaan enemmän. Moni toivoi löytävänsä enemmän kiinnostavaa luettavaa. Vastasimme toiveeseen ja keräsimme lukuvinkkejä, joista jokainen varmasti löytää omansa!
Kampanjan suojelija Sauli Niinistö: “Tällaisena aikana lukemisen ja kirjojen antamat elämykset ovat tärkeitä”
Read Hour -kampanjan suojelijana toimii toista kertaa Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Lue hänen tervehdyksensä kampanjalle.
Näin osallistut
Osallistu keskusteluun ja jaa sisältöä lukemisesta sosiaalisessa mediassa #ReadHour
Haasta muut lukemaan tunti YK:n lukutaitopäivänä 8.9. klo 14. Kerro, mikä lukemasi teos on tehnyt sinuun vaikutuksen. Lue ääneen seuraajillesi. Tyyli on vapaa!
Twitter-chat: Onko lukutaito Suomessa kaikkien oikeus? 7.9. klo 14.
Tule keskustelemaan kanssamme lukemisesta kaikille avoimeen Twitter-chatiin. Osallistua voi kuka tahansa aihetunnisteella #ReadHour. Johdamme keskustelua Lasten ja nuorten säätiön Twitter-tililtä @LNSaatio maanantaina 7.9. klo 14.00 alkaen. Nähdään Twitterissä!
Lukutapahtumia ympäri Suomen
Read Houria voi viettää ja siihen valmistautua monella tavalla. Keräämme yhteen muutamia kohokohtia inspiraatioksi ja päivitämme niitä koko kampanjan ajan. Tapahtumat päivittyvät 31.8. alkaen.
Kerro meille, miten teillä vietetään Read Houria
Kunta, koulu, kirjasto tai yksityishenkilö! Tule tekemään kanssamme Suomen suurinta lukutaitokampanjaa.
Lataa ja tulosta oma Read Hour -julisteesi
Lataa tästä Read Hour -julistepohja, täytä oman tapahtumasi tekstillä ja tulosta. Kiinnitä vaikka koulun tai työpaikan ilmoitustaululle ja kutsu muut viettämään lukutuntia!
Lataa A4-julistepohja tästä (docx).
Lataa A3-julistepohja tästä (docx).
Read Hour on myös uutisten lukutunti
Voit bongata kampanjan ilmoituksia sanoma- ja kaupunkilehdistä ympäri Suomen. Kampanjassa mukana oleva Sanomalehtien liitto muistuttaa, että Read Hour voi olla myös uutisten lukutunti. Syvenny erityisesti mediasisältöihin: Mitä jos kurkistaisit tunnin aikana jonkin lehden arkistoihin, lukisit kokonaisen printtilehden kannesta kanteen tai syventyisit lukemaan kaikki omalle lukulistallesi tallentamat jutut? Lisää vinkkejä löydät Sanomalehtien Liiton sivuilta .
Pikkujätti antaa mielikuvituksen lentää
Mielikuvitus on tärkeää ja parhaiten sitä hoidetaan lukemalla ja leikkimällä. Read Hour -pääyhteistyökumppani Pikkujätti antaa mainostilansa lasten tarinoiden käyttöön. Kerro oma tarinasi ja se voi päätyä osaksi kampanjaa.
Read Hour -podcast: Lukevatko nuoret?
Nuoret lukevat yhä vähemmän ja joka kahdeksas nuori valmistuu peruskoulusta ilman riittävää lukutaitoa. Miksi näin on, ja mitä voisimme tehdä asialle yhdessä ja yksilöinä? Tätä pohtivat Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen, Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Rolle Kråkström, A-lehtien nuorten medioiden päällikkö Anni Lintula sekä UPM:n viestintä- ja brändijohtaja Hanna Maula.
Keskustelun voit kuunnella myös Youtubesta ja SoundCloudista .
Kouluille
Lukeminen on paljon muutakin kuin perinteisiä kirjoja. Kokosimme opettajille innostavan materiaalin, jonka avulla valmistautua yhteiseen lukutuntiin. Materiaalissa on oppitunneille sopivia harjoituksia kuudelle päivälle, mutta niitä voi hyödyntää kullekin luokalle sopivalla tavalla.
Kysely nuorten lukutottumuksista
Vain joka neljäs Lasten ja nuorten säätiön kyselyyn vastannut yläkouluikäinen pitää lukemista siistinä. Nuorten ihailemat henkilöt eivät lue paljon. Teimme kyselyn Read Hour -kampanjan valmistelun tueksi ja keräsimme sen tuloksista parhaat palat yhteen.
Yhteistyössä
Vuonna 2020 Read Hour -kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Moomin Characters, Pikkujätti ja UPM.
Kampanjassa mukana
A-lehdet, Aikakausmedia, Aku Ankka, Alma Media, Deloitte, Demi, Espoon kaupunki, HSL, Jodel, Keskisuomalainen, Kuluttajaosuustoimikunnan säätiö, Kuntaliitto, McDonald’s, Mediateko Oy, Meltwater, Otavan kirjasäätiö, Oulun kaupunki, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Tampereen kaupunki, TietoEVRY, Turun kaupunki, Vantaan kaupunki, Yle.
Lisätietoja kampanjasta
Viestintäpäällikkö
Enni Sahlman
enni.sahlman@nuori.fi
040 760 2541