Lukutaito ei ole itsestäänselvä taito. Mutta meillä Suomessa se on kaikkien oikeus. Se tekee meistä tasa-arvoisia ja empaattisia. Se saa meidät ymmärtämään sekä maailmaa että muita. Siksi: Lue lisää. #ReadHour 8.9. klo 14.
Kysyimme 1 500 nuorelta, mikä auttaisi heitä lukemaan enemmän. Moni toivoi löytävänsä enemmän kiinnostavaa luettavaa. Vastasimme toiveeseen ja keräsimme lukuvinkkejä, joista jokainen varmasti löytää omansa!
Eino ja Aapeli, Emma Salokoski, Hanna-Maria Seppälä, Heikki Kuula, Joonas Pesonen, Kimmo Ohtonen, Niina Oivo, Niina Pajunen, Ella Junnila, Seksikäs-Suklaa, Linda Julia, Tarinan nuppuja, Anna Puu, Aste, Riikka Uusitalo, Tuija Pehkonen, Iida Åfeldt, Jasmine Repo, Elina Sofia, Martin Kalliola, Jasmin Hamid, Robson Lindberg, Jan Nyberg, Krista Kosonen
https://www.instagram.com/einojaaapeli/
Read Hour -kampanjan suojelijana toimii toista kertaa Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Lue hänen tervehdyksensä kampanjalle.
Haasta muut lukemaan tunti YK:n lukutaitopäivänä 8.9. klo 14. Kerro, mikä lukemasi teos on tehnyt sinuun vaikutuksen. Lue ääneen seuraajillesi. Tyyli on vapaa!
Tule keskustelemaan kanssamme lukemisesta kaikille avoimeen Twitter-chatiin. Osallistua voi kuka tahansa aihetunnisteella #ReadHour. Johdamme keskustelua Lasten ja nuorten säätiön Twitter-tililtä @LNSaatio maanantaina 7.9. klo 14.00 alkaen. Nähdään Twitterissä!
Read Houria voi viettää ja siihen valmistautua monella tavalla. Keräämme yhteen muutamia kohokohtia inspiraatioksi ja päivitämme niitä koko kampanjan ajan. Tapahtumat päivittyvät 31.8. alkaen.
Kunta, koulu, kirjasto tai yksityishenkilö! Tule tekemään kanssamme Suomen suurinta lukutaitokampanjaa.
Lataa tästä Read Hour -julistepohja, täytä oman tapahtumasi tekstillä ja tulosta. Kiinnitä vaikka koulun tai työpaikan ilmoitustaululle ja kutsu muut viettämään lukutuntia!
Lataa A4-julistepohja tästä (docx).
Lataa A3-julistepohja tästä (docx).
Voit bongata kampanjan ilmoituksia sanoma- ja kaupunkilehdistä ympäri Suomen. Kampanjassa mukana oleva Sanomalehtien liitto muistuttaa, että Read Hour voi olla myös uutisten lukutunti. Syvenny erityisesti mediasisältöihin: Mitä jos kurkistaisit tunnin aikana jonkin lehden arkistoihin, lukisit kokonaisen printtilehden kannesta kanteen tai syventyisit lukemaan kaikki omalle lukulistallesi tallentamat jutut? Lisää vinkkejä löydät Sanomalehtien Liiton sivuilta .
Mielikuvitus on tärkeää ja parhaiten sitä hoidetaan lukemalla ja leikkimällä. Read Hour -pääyhteistyökumppani Pikkujätti antaa mainostilansa lasten tarinoiden käyttöön. Kerro oma tarinasi ja se voi päätyä osaksi kampanjaa.
Nuoret lukevat yhä vähemmän ja joka kahdeksas nuori valmistuu peruskoulusta ilman riittävää lukutaitoa. Miksi näin on, ja mitä voisimme tehdä asialle yhdessä ja yksilöinä? Tätä pohtivat Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen, Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Rolle Kråkström, A-lehtien nuorten medioiden päällikkö Anni Lintula sekä UPM:n viestintä- ja brändijohtaja Hanna Maula.
Keskustelun voit kuunnella myös Youtubesta ja SoundCloudista .
Lukeminen on paljon muutakin kuin perinteisiä kirjoja. Kokosimme opettajille innostavan materiaalin, jonka avulla valmistautua yhteiseen lukutuntiin. Materiaalissa on oppitunneille sopivia harjoituksia kuudelle päivälle, mutta niitä voi hyödyntää kullekin luokalle sopivalla tavalla.
Vain joka neljäs Lasten ja nuorten säätiön kyselyyn vastannut yläkouluikäinen pitää lukemista siistinä. Nuorten ihailemat henkilöt eivät lue paljon. Teimme kyselyn Read Hour -kampanjan valmistelun tueksi ja keräsimme sen tuloksista parhaat palat yhteen.
Vuonna 2020 Read Hour -kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Moomin Characters, Pikkujätti ja UPM.
Kampanjassa mukana
A-lehdet, Aikakausmedia, Aku Ankka, Alma Media, Deloitte, Demi, Espoon kaupunki, HSL, Jodel, Keskisuomalainen, Kuluttajaosuustoimikunnan säätiö, Kuntaliitto, McDonald’s, Mediateko Oy, Meltwater, Otavan kirjasäätiö, Oulun kaupunki, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Tampereen kaupunki, TietoEVRY, Turun kaupunki, Vantaan kaupunki, Yle.
Viestintäpäällikkö
enni.sahlman@nuori.fi
040 760 2541