Läskunnighet är ingen självklarhet. Alla i Finland har dock rätt till den. Läskunnighet ger oss jämlikhet och empati. Den hjälper oss att förstå både världen och varandra. Därför: Läs mer. #ReadHour 8.9 kl. 14.
Eino ja Aapeli, Emma Salokoski, Hanna-Maria Seppälä, Heikki Kuula, Joonas Pesonen, Kimmo Ohtonen, Niina Oivo, Niina Pajunen, Ella Junnila, Seksikäs-Suklaa, Linda Julia, Tarinan nuppuja, Anna Puu, Aste, Riikka Uusitalo, Tuija Pehkonen, Iida Åfeldt, Jasmine Repo, Elina Sofia, Martin Kalliola, Jasmin Hamid, Robson Lindberg, Jan Nyberg, Krista Kosonen
https://www.instagram.com/einojaaapeli/
Republikens president Sauli Niinistö uppmuntrar alla att delta i Read Hour. Läs hans hälsning för kampanjen.
Utmana andra till att läsa i en timme på FN:s läskunnighetsdag 8.9. kl. 14. Berätta om något du har läst som gjorde ett starkt intryck på dig. Använd Read Hour -Instagram-filtret i dina bilder. Kör din egen grej!
Kom och diskutera läsande med oss i en öppen Twitter-chatt. Vem som helst kan delta med hashtaggen #ReadHour. Diskussionen leds från Barn- och ungdomsstiftelsens Twitter-konto @LNSaatio och börjar måndagen den 7 september kl. 14.00. Vi ses på Twitter!
Många städer ordnar egna Read Hour -jippon. Vi samlade ihop några höjdpunkter som inspiration. Vi uppdaterar tillställningar den 31.8.
Tävlingen arrangeras i samarbete med Svenska folkskolans vänner, Förlaget, Moomin Characters och Svenska modersmålslärarföreningen.
Ladda Read Hour -posterlayouten, fyll i den med information om din egen tillställning och printa. Lägg upp den i din skola eller arbetsplats och bjud andra med och fira Read Hour -lästimmen!
Ladda A4-posterlayouten här (docx).
Ladda A3-posterlayouten här (docx).
Läsning innefattar mycket mer än bara traditionella böcker. Vi sammanställde ett inspirerande material, riktat åt lärare, som hjälper er klass förbereda sig inför den gemensamma lästimmen. Materialet innehåller övningar anpassade för lektioner över en sju dagars period, men kan utnyttjas på det sätt som lämpar sig bäst för just er klass.
Read Hour -kampanjen håller på 31.8.–8.9. Den kulminerar på FN:s läskunnighetsdag den 8.9 kl. 14 med en gemensam lästimme för hela Finland. Read Hour -kampanjen har som målsättning att etablera en ny märkesdag i Finland för att fira läsandet och för att främja särskilt ungdomens tynande läsiver.
Den svenskspråkiga Read Hour -kampanjen stöds av Svenska kulturfonden.
Huvudpartners: Moomin Characters, Pikkujätti, UPM.
Read Hour -kampanjen stöds år 2020 av: A-lehdet, Aikakausmedia, Aku Ankka, Alma Media, Deloitte, Demi, Espoon kaupunki, HSL, Jodel, Keskisuomalainen, Kuluttajaosuustoimikunnan säätiö, Kuntaliitto, McDonald’s, Mediateko Oy, Meltwater, Otavan kirjasäätiö, Oulun kaupunki, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Tampereen kaupunki, TietoEVRY, Turun kaupunki, Vantaan kaupunki, Yle
Kommunikationschef
enni.sahlman@nuori.fi
040 760 2541