Siirry sisältöön

Tutkimusmatka tulevaisuuksiin – tulevaisuus­lukutaitoa lukion aineenopettajille

Maksuttomassa koulutuskokonaisuudessa opettajat löytävät lukion eri oppiaineisiin ja omaan opetukseen sopivia tapoja rohkaista nuoria toimintaan toivomansa tulevaisuuden puolesta. Koulutus tukee uuden LOPSin tavoitteita. Koulutukset järjestetään webinaareina.

Lukion ja yläkoulun aineenopettajille tarkoitetussa koulutuksessa tehdään tutkimusmatka vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin sekä perehdytään megatrendien aiheuttamiin muutoksiin työelämässä ja yhteiskunnassa. Tutkimusmatkan aikana tutuiksi tulevat tulevaisuuksien tutkimisen perusteet ja tutustumme tulevaisuusopetuksen menetelmiin. Tutkimusmatkan tavoitteena on etsiä ja löytää eri oppiaineisiin sekä omaan opetukseen sopivia tapoja rohkaista nuoria toimintaan toivomansa tulevaisuuden puolesta.

Tulevaisuusajattelu korostuu lukion uudessa opetussuunnitelmassa

Ekologinen jälleenrakennus, digitalisaatio, väestön ikääntyminen, koronapandemia… Elämme nopeasti muuttuvassa ja monen murroksen keskellä kamppailevassa maailmassa. Tulevaisuuteen liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta ja on mahdotonta ennustaa, millaiseksi tulevaisuus muotoutuu. Varmaan on ainoastaan se, että tulevaisuus, jonka tämän päivän nuoret kohtaavat, on radikaalisti erilainen kuin nykyhetki.

Maailman kiihtyvä muutosvauhti on uudenlainen haaste myös kasvatukselle ja koulutukselle. Miten valmistaa nuoria tulevaisuuteen, jonka yksityiskohtia emme tunne? Tähän haasteeseen on pyritty vastaamaan lukion uudessa, syksyllä 2021 käyttöönotetussa opetussuunnitelmassa, jossa tulevaisuusajattelulla ja ennakoinnilla on aiempaa merkittävämpi rooli. Yksittäisten oppiaineiden lisäksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueet luovat erinomaiset perustan tuoda tulevaisuus osaksi lukio-opetusta ja vahvistaa kestävän tulevaisuuden tekemiseen tarvittavia taitoja.

Lukion ja yläkoulun aineenopettajille tarkoitettu koulutus tarjoaa välineitä kehittää omaa tulevaisuuslukutaitoa, tutkia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja perehtyä niiden muotoutumiseen vaikuttaviin megatrendeihin sekä löytää itselle soveltuvia pedagogisia tapoja ottaa tulevaisuus haltuun omassa opetuksessa – oppiaineesta tai niiden välisistä raja-aidoista riippumatta.

Neljän viikon verkkokoulutus

Verkkokoulutus toteutetaan neljän viikon jaksona ja siihen sisältyvät aloituswebinaari, kaksi syventävää teemawebinaaria ja yhteinen päätöswebinaari. Koulutuksen aikana osallistujat työskentelevät itsenäisesti Howspace-ympäristössä. Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa oma tulevaisuusaiheinen opetuskokeilu omassa koulussa.

Kevään koulutus alkaa Tulevaisuuslukutaidon ABC -aloituswebinaarilla, jonka aikana tutustutaan tulevaisuuslukutaidon käsitteeseen ja siihen, miten sen vahvistaminen liittyy uuden LOPSin tavoitteisiin. Lisäksi webinaarin aikana tutuiksi tulevat tulevaisuudentutkimuksen peruskäsitteet megatrendeistä skenaarioihin. Webinaarin aikana opettajat osallistuvat pienryhmissä tapahtuvaan tulevaisuustyöskentelyyn ja käynnistävät oman opetuskokeilunsa suunnittelun. Osallistujat saavat koulutuskokonaisuuden aikana tukea kokeilujen muotoilulle, toteuttamiselle ja oman oppimisen reflektoinnille.

Koulutus jatkuu kerran viikossa järjestettävillä teemawebinaareilla, joissa syvennytään tarkemmin valittuihin megatrendeihin. Ensimmäisen teemawebinaarin aiheina ovat ekologinen jälleenrakennus ja digitalisaatio. Toisessa teemawebinaarissa yritys- ja työelämän näkökulmaa megatrendeihin ja niiden aiheuttamiin muutoksiin tuovat Ikean ja Deloitten edustajat.

Koulutuskokonaisuus huipentuu Kohti kestävää tulevaisuutta -päätöswebinaariin, jonka pääpuhujana kuullaan Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikan apulaisprofessorin, kestävyystutkija Arto O. Salosen puheenvuoro.

Koulutus tarjoaa mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa oppiainerajat ylittäviä opetuskokeiluja omassa oppilaitoksessa.

Koulutus on osallistujille maksuton. Koulutus on avoin kaikille lukion aineenopettajille ympäri Suomen.

Aikataulu

Tulossa syksyllä 2022!

Puhujat

Otto Tähkäpää

Tulevaisuusasiantuntija, Tulevaisuuskoulun johtaja

otto.tahkapaa@nuori.fi

Otto Tähkäpää on Suomessa ja kansainvälisesti palkittu tulevaisuudentutkija ja tulevaisuuskasvattaja. Hän on kouluttanut peruskoulun, lukion, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstöä tulevaisuudentutkimuksen, ennakoinnin ja kestävän tulevaisuuden teemoihin lukuisissa koulutuksissa, työpajoissa ja kursseilla. Tähkäpää on myös kirjoittanut lapsille tarkoitetun, tulevaisuuksien tutkimisesta kertovan tietokirjan Telin tutkimusmatka tulevaisuuksiin, joka on laatuaan ensimmäinen maailmassa.  

Arto O. Salonen

Sosiaalipedagogiikan apulaisprofessori, kestävyystutkija, Itä-Suomen yliopisto

Lue Arto O. Salosen ajatuksia tulevaisuuden työstä .

Lisätietoja Tulevaisuuskoulun koulutuksista

Paula Tyrväinen

Tulevaisuuskoulun ohjelmapäällikkö

paula.tyrvainen@nuori.fi

Koulutuskokonaisuutta rahoittaa Opetushallitus ja se on osa Tulevaisuuskoulun toimintaa.

Pysy ajan tasalla

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat tuoreimmat kuulumisemme suoraan sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje
ToimintaSäätiöArtikkelit ja julkaisut
info@nuori.fi

Liisankatu 27 A 5 00170 Helsinki

Henkilökunnan yhteystiedot
LaskutustiedotRekisteriselosteSaavutettavuusseloste

© 2020 Lasten ja nuorten säätiö