#lupaankuunnella

Keväällä 2016 toteutimme puhuttelevan #lupaankuuunnella-kampanjan yhdessä kumppaniemme kanssa. Kampanjan videot pyörivät YouTubessa kymmenen päivän ajan. Videoissa näyttelijät esittivät neljän nuoren koskettavat tositarinat, jotka käsittelivät masennusta, päihteitä, koulukiusaamista ja läheisten menettämistä. Videoiden katselualoituksia kertyi yhteensä 82 317 kpl, mutta vain 3 588 katsojaa (4,35 %) jaksoi katsoa videon loppuun asti.

Kampanjan seuraava vaihe pureutui nuorten ohittamisiin: Myöhemmin uudet videot näytettiin kohdennetusti samoille katsojille. Videon keskeyttäneille näytettiin lyhyt video, jossa kerrottiin kuinka monta kertaa heidän kertomustaan ei oltu kuultu loppuun asti – alareunaan ilmestyi teksti: Ohitan sinut / I skip you. Video siis skippasi katsojansa. Näin osoitettiin ohittamisesta syntyvä oravanpyörä ja tapa, jolla nuoret sivuutetaan yhteiskunnassa. Tehtiin lupaus: #lupaankuunnella.

Katso sivun yläosasta Annan tarina ja sivun alaosasta Annan viesti katsojille.

Uudenlaisella kampanjalla testattiin miten moni aikuinen pysähtyy kuuntelemaan nuoren henkilökohtaista viestiä. Videon ja samalla nuoren tarinan ohittaminen oli hyvä esimerkki siitä, miten arjessa emme usein jaksa kohdata nuorta. Syrjäytyneet nuoret eivät tule kuulluksi, koska nuoria lähellä olevat vanhemmat ja viranomaiset eivät ehdi heitä kuulla. Jos yhteisö ohittaa nuoren, lopulta hän ohittaa yhteisön. Vain kuunteleminen auttaa.

Kampanjan ja videoiden toteutus saatiin pro bono -työnä Avaus Marketingilta ja Otto Filmiltä. Mukana yhteistyössä oli myös Clear Channel ja Alma Media.

Nuoret ohitetaan liian usein – tiedote 17.6.2016

#lupaankuunnella-kampanja herätti huomiota mediassa ja se voitti myöhemmin vuonna 2017 omat sarjansa Vuodet Huiput- ja Grand One -luovan suunnittelun kilpailuissa. Säätiön tunnettuus kasvoi vuoden 2016 aikana selvästi, ja oma osansa kehityksessä on varmasti ollut tällä kampanjalla.

Muuta medianäkyvyyttä

Krista Kososen itsetunto horjui teininä: ”Päiväkirjani ovat täynnä itseni mollaamista” – Voice.fi 16.2.2016

Tommy Lindgren Haminassa: Unelmoi, älä pingota – Kymen Sanomat 7.4.2016

Nuorten ääni kuuluviin – Alma Media ja Lasten ja nuorten säätiö tiivistävät yhteistyötään – M&M 27.5.2017

LUPA UNELMOIDA – MTV HUOMENTA SUOMI 26.5.2016
Haastattelussa Nokian yhteiskuntasuhdejohtaja Minna Aila ja yläkouluvierailuja tekevä Dreamsteri Tommy Lindgren.

USKALTAVATKO SUOMALAISNUORET UNELMOIDA – YLEN AAMU-TV 27.10.2016
Haastattelussa säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander, nuori Kitty Norros ja yläkouluvierailuja tekevä Dreamsteri Essi Hellén.

Identiteetin etsintää elokuvien avulla – Yle 7.11.2016

Palaa vuoden 2016 toimintakatsaukseen >