Skip to content

Read Hour firas nu för första gången internationellt

26.08.2021

Dela

Read Hour-kampanjen firas 1–8.9. Den kulminerar i FN:s läskunnighetsdag den 8.9 kl. 19.00 i hela Finlands gemensamma lästimme. Read Hour firas i år även i Storbritannien, Sverige, Estland och på Island. I Finland deltar över 19 000 elever för första gången i den virtuella festen Read Hour Live.

Barn- och ungdomsstiftelsen ordnar Read Hour-kampanjen i år för tredje gången och nöjer sig inte med att bara inspirera finländare till att läsa. Även i Storbritannien, Sverige, Estland och på Island firas läsandet i samarbete med olika aktörer.

“Det internationella intresset för Read Hour har överraskat oss positivt. Å andra sidan har nästan alla länder i Västvärlden samma utmaning: barn och unga läser allt mindre och allt större andel har risk att marginaliseras på grund av svag läskunskap. Denna utmaning vill vi med Read Hour tackla på ett sätt som alla lätt kan delta i” säger Olli Alanen, verksamhetsledare vid Barn- och ungdomsstiftelsen.

Även i Finland kommer Read Hour att nå fler ungdomar än någonsin tidigare. Read Hour Live är ett virtuellt evenemang som sänds på Youtube. Alla elever på årskurserna 5–9 är välkomna att delta. Över 15 000 elever från olika orter har hittills anmält sig till Read Hour Live. Mera om evenemanget i slutet av detta meddelande.

Målet med Read Hour-kampanjen är att inspirera unga till att läsa, etablera en festdag för läsningen i Finland och upprätthålla samhällsdebatt om läsning.

“På Moomin Characters tror vi på att språket och berättarkonsten gör oss människor speciella. Just språket är det som skiljer oss från andra skapelsens arter. Förmågan att uttrycka rädslor, drömmar, framtiden och historien är centrala för mänskligheten. Moomin Characters nya mångåriga och internationella initiativ Från A till Ö med Mumin vill sprida läs- och skrivglädje hos människor i alla åldrar. Read Hour är för detta ändamål en utmärkt samarbetspartner och tillsammans vill vi utvidga Read Hour ut till hela världen”, säger Roleff Kråkström, Moomin Characters verkställande direktör.

”Coronatiden har visat att finländare älskar böcker och läsning. Read Hour får människor att samlas kring läsglädjen i framtiden också utanför Finlands gränser. På detta sätt har vi en exportprodukt för hela folket”, säger Timo Julkunen, verkställande direktör vid WSOY.

Följ med Read Hour under kampanjveckan 1–8.9 i sociala medier under hashtagen #ReadHour. Kampanjens beskyddare är för tredje året i rad republikens president Sauli Niinistö. Kampanjens huvudsamarbetspartners år 2021 är Moomin Characters och WSOY.

Read Hour Live i korthet

Som del av läskampanjen Read Hour ordnas Read Hour Live, en virtuell läsfest, som är riktad till högklasserna och lågklassernas sista årskurser. Livesändningen kan följas via Youtube den 8.9 kl. 10–11. Programledare är dansaren och influencern Leevi Lehtonen och skådespelaren Christoffer Strandberg. Gäster är bland andra Krista Kosonen, Yeboyah, Max Seeck och MolyBros. Under livesändningen får publiken rösta på vem som ska få Read Hour-priset.

Läs mer om Read Hour Live: https://www.nuori.fi/sv/readhour-2/read-hour-live-sv/

Read Hour-priset i korthet

Read Hour-priset erkänner en gärning som har har inspirerat barn och ungdomar till att läsa under det gångna året i Finland. Hour-prisets mottagare röstas fram av ungdomar. Röstningen ordnas som del av virtuella Read Hour Live evenemanget som är riktat till skolor. Vinnaren publiceras i Read Hour Lives direktsändning.

Läs mer om Read Hour-priset: https://www.nuori.fi/sv/readhour-2/

Ett urval av evenemang i andra länder

I Sverige syns kampanjen 1.9–8.9 i annonser i medier, Finlandsinstitutet inviger en utställning med finländsk barnlitteratur och ordnar ett Read Hour-evenemang den 8.9, Malmö stads skolor och förskolor kommer också aktivt vara med och fira Read Hour och influencers inspirerar svenskarna genom sociala medierna att delta i Read Hour. Förlaget Bonnier Carlsen ordnar tillsammans med SelmaStories och olika författare livereading den 8.9 kl. 18 då författare läser sina verk på sina egna Instagram-konton.

I Storbritannien förverkligas Read Hour av bland annat bokbutikskedjan Waterstones, förlagen Macmillan Children’s Books och Sort Of Books, välgörenhetsorganisationerna Oxfam, World Book Day och BookTrust samt nätsidan Love Reading. Många enskilda bokbutiker deltar även i kampanjen.  Read Hour-kampanjen förs också fram i sociala medier av bland annat brittiska kändisar så som skådespelerskan Jennifer Saunders och författarna Cressida Cowell, Laura Dockrill ja Philip Ardagh. I sociala medierna kan man följa med Storbritanniens Read Hour med hashtagen #ReadHourUK.

I Estland deltar Soome Instituut och skolan Tarton suomalainen koulu i Read Hour.

På Island ordnar Norræna húsið alltså Nordens hus i Reykjavik i samarbete med Moomin Charactersin den 8.9 ett evenemang där berättelsen Det osynliga barnet på fem språk: danska, finska, isländska, norska och svenska. Evenemanget strömmas till Nordens hus kanaler.

Läs mer om Read Hour

Share

Läs mer

Mumin-bolagets verkställande direktör tror att utan språk tappar man kontakten med sina egna känslor

Illustratören Linda Bondestam: ”Bilderböcker är bra sätt att behandla svåra teman”

“En författare behöver inte vara vuxen” tänkte Lea Pennanen och grundade ett förlag för unga

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Link One
info@nuori.fi

Liisankatu 27 A 5 00170 Helsinki

Kontakta oss

© 2020 Lasten ja nuorten säätiö