Siirry sisältöön

Read Hour -kampanja yhdistää kymmenet kilpailevat yritykset hyvän asian taakse

06.10.2019

Jaa

Read Hour -lukutuntia on vietetty vuodesta 2019 lähtien.

Miksi? Yli joka kymmenes nuori päättää peruskoulun puutteellisella lukutaidolla. Suomalaisten lukutaito on romahtanut ja lukemiseen käytetty aika puolittunut. Lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Kampanjan alkuperäisenä innoituksena oli YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin perustama Little x Little -hanke, jonka tavoitteena oli aktivoida nuoria toimimaan kestävän kehityksen tavoitteiden parissa. Read Hour -kampanja on tehty vuosittain vuodesta 2019 lähtien.

Mitä teemme? Haastamme koko Suomen pysähtymään tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8. syyskuuta. Kampanja on näkynyt muun muassa medioissa, kouluissa, katukuvassa, julkisissa kulkuvälineissä, sosiaalisessa mediassa, Big Brother -talossa sekä kirjastoissa. Vuonna 2019 järjestimme myös lukutapahtuman Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jossa tunnetut suomalaiset lukivat yleisölle ääneen lempiteoksiaan. Kampanjaan on osallistunut kymmeniä vaikuttajia, yrityskumppaneita, organisaatioita tai julkista tukijaa ja siitä on vuosittain kirjoitettu useita juttuja mediassa. Etenkin Read Hour -päivänä 8. syyskuuta aihetunnisteella #ReadHour on jaettu tuhansia julkaisuja. Kouluissa tuhannet nuoret ovat viettäneet Read Hour -lukutuntia koulupäivän aikana.

Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa olivat vuonna 2019 mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater, Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Yle, opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta.

Vuonna 2020 Read Hour -kampanjan pääyhteistyö­kumppanit ovat Moomin Characters, Pikkujätti ja UPM. Kampanjassa olivat mukana myös A-lehdet, Aikakausmedia, Aku Ankka, Alma Media, Deloitte, Demi, Espoon kaupunki, HSL, Jodel, Keskisuomalainen, Kuluttajaosuustoimikunnan säätiö, Kuntaliitto, McDonald’s, Mediateko Oy, Meltwater, Otavan kirjasäätiö, Oulun kaupunki, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Tampereen kaupunki, TietoEVRY, Turun kaupunki, Vantaan kaupunki, Yle.

Milloin? Vuonna 2019 virallinen kampanja-aika oli 26.8.–8.9.2019. Kampanja alkoi 100 nuoren flashmob-tempauksella Kampin Narinkkatorilla Helsingissä, ja se huipentui sunnuntaihin 8.9. klo 19, kun tunnetut suomalaiset lukivat ääneen lempiteoksiaan Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Vuonna 2020 kampanja-aika lyheni yhteen viikkoon ja lukutaitoa juhlistettiin Read Hour -kampanjalla 31.8.-8.9.2020.

Lisätietoja:

Read Hourista on tarkoitus juurruttaa jokavuotinen lukemiselle hurraava juhlapäivä. Kampanja järjestetään seuraavan kerran vuonna 2021, jolloin koko Suomi lukee tunnin keskiviikkona 8.9. Lue lisää: www.readhour.fi .

Read Hour 2020 -kampanjan visuaalinen ilme.

Read Hour 2020

Read Hour 2019 -kampanjan visuaalinen ilme.

Read Hour 2019

Lue lisää

Etsimme nuorten ja TietoEVRYn kanssa ratkaisuja vihapuheeseen

Pysy ajan tasalla

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat tuoreimmat kuulumisemme suoraan sähköpostiisi.

ToimintaSäätiöArtikkelit ja julkaisut
info@nuori.fi

Liisankatu 27 A 5 00170 Helsinki

Henkilökunnan yhteystiedot
LaskutustiedotTietosuojaselosteSaavutettavuusseloste

© 2020 Lasten ja nuorten säätiö