Julkaistu: 5.2.2019

Lasten ja nuorten säätiö tuo mediakentän yhteen vahvistamaan nuorten lukutaitoa

Huhtikuussa starttaavan READ-kampanjan ideoi ja toteuttaa kymmenisen isoa media- ja markkinointiviestintäalan yritystä. Myös opetus- ja kulttuuriministeriön Lukuliike on mukana. Lasten ja nuorten säätiön organisoimalla kampanjalla halutaan innostaa nuoret sanojen pariin, luoda yhteiskunnallista keskustelua ja parantaa suomalaisten lukutaitoa pysyvästi.

Joka kymmenes nuori Suomessa päättää peruskoulun puutteellisin lukuvalmiuksin. Tyttöjen ja poikien välinen tasoero oli vuoden 2012 PISA-tutkimuksissa suurempi kuin yhdessäkään toisessa OECD-maassa.  

Laskeneen lukutaidon ja -innon vuoksi Lasten ja nuorten säätiö haluaa lisää näkyvyyttä koko Suomen tulevaisuuteen vaikuttavalle tärkeälle teemalle. Niinpä se haastoi media-alan talkoisiin suomalaisten nuorten lukutaidon parantamiseksi.  

Yhteistyötä yli rajojen 

“Nyt käynnistyvä media- ja markkinointialan yhdistävä kampanja on upea esimerkki siitä, miten merkittävä toimiala voi olla yhdessä ratkaisemassa isoja yhteiskunnallisia haasteita”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen

Yhdistämällä koko toimialan voimat tärkeän asian puolesta, READ-kampanja pyrkii saamaan aikaan konkreettisia tekoja lukutaidon parantamiseksi. Lasten ja nuorten säätiön tavoite kampanjassa on rakentaa kestävää tulevaisuuden Suomea, jossa osaaminen on edelleen yksi kansamme valttikorteista. 

“Vaikka yhteiskunta nuorten ympärillä muuttuu vauhdilla, on lukutaidolla suuri merkitys myös tulevaisuudessa. Puutteellisella lukutaidolla on hyvin kokonaisvaltainen ja kielteinen vaikutus nuoren identiteettiin ja elämään”, sanoo Alanen. 

Taustalla YK:n palkitsema kampanja 

Erityisen ainutlaatuisen READ-kampanjasta tekee laajamittainen yhteistyö kilpailevien konsernien ja yritysten välillä. Kampanjan taustalla on YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin perustama Little x Little -hanke, jonka tavoitteena oli aktivoida nuoria toimimaan kestävän kehityksen tavoitteiden parissa. Tempaus sai runsaasti kiitosta ja positiivista huomiota sekä YK:n Global Leadership -palkinnon. 

Yks alkuperäiseen kampanjaan osallistuneista konserneista, Dentsu Aegis, on mukana myös Suomen toteutuksessa. Dentsun edustajan Alexandra Liman mukaan Suomi on hyvä maa kampanjan toteuttamiselle, sillä ilmapiiri tukee laajaa yhteistyötä, ja maa pyrkii toiminnassaan kestäviin valintoihin. Erona aiempaan kampanjaan on Liman mukaan se, että READ keskittyy vain yhteen kestävän kehityksen tavoitteeseen, hyvään opetukseen. 

“Tällä kertaa tavoitteena ovat yksittäisten tekojen ja tietoisuuden kasvattamisen sijaan pysyvät muutokset ja pitkäkestoinen vaikutus lukutaitoon. Tämän tyyppisessä ongelmanratkaisussa uskomme toimialojen ja yritysten välisen yhteistyön olevan avainasemassa”, kuvailee Lima. 

Huhtikuussa alkavaan lukutaitokampanjaan ovat sitoutuneet A-lehdet, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, Otavamedia, Sanoma, SEK ja TBWA. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Aikakausmedian, Sanomalehtien liiton, Opetushallituksen, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunnan kanssa. 

Lähtölaukauksena kampanjalle toimii torstaina 7.2. järjestettävä READ-hackathon. Kokonaisuudessaan kampanja julkistetaan loppukeväästä 2019. 

‹ Takaisin listaukseen