Julkaistu: 5.6.2015

TIEDOTE: Yritykset toivovat tukea nuorten työllistämisessä

Yrityksille tehdyn kyselyn mukaan neljä viidestä vastaajasta haluaa kouluttaa nuorista uusia, osaavia työntekijöitä toimialalleen. Suosituin keino tukea nuoria on työharjoittelu- ja kesätyöpaikkojen tarjoaminen. Työnantajat näkevät nuorten työntekijöiden potentiaalin, sillä kolme neljästä vastaajasta haluaa oppia nuorilta uudenlaisia työ- ja ajattelutapoja sekä uuden teknologian mahdollisuuksista.

Yritysten yleinen kiinnostus nuorten auttamiseen on korkea, mutta kyselyn mukaan tukea tarvitaan nuorten rekrytoinnissa ja organisaation omien valmiuksien kehittämisessä. Suurimmaksi haasteeksi nuorten työllistämisessä nimetään puuttuvat erityisresurssit kokemattomien nuorten perehdyttämiseksi ja ohjaamiseksi. Kysely tehtiin huhtikuussa Suomen lasten ja nuorten säätiön, Deloitten ja T-Median yhteistyönä ja siihen vastasi 54 yritystä eri toimialoilta.

Ratkaisuja etsitään yhteistyökumppaneiden kanssa teematyöpajassa 5.6.

Perjantaina 5.6 järjestettävässä nuorten työllistämisen teematyöpajassa etsitään uusia ratkaisuja tukea nuorten työelämään pääsyä. Työpaja järjestetään osana Deloitten vuosittaista Deloitte Impact Day -yritysvastuupäivää, jossa Deloitten asiantuntijat ovat mukana kehittämässä yritysten valmiuksia ja mahdollisuuksia kohdata ja auttaa nuoria työelämään. Kokoontumisen tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja edistää erityistä rohkaisua tarvitsevien nuorten työelämäpolkuja.

– On kannustavaa kuulla, että yrityksillä on halua kehittää toimintatapojaan siten, että nuorten siirtymistä työelämään voidaan helpottaa. Tässä me voimme olla apuna ja yhdessä etsiä työelämän mahdollisuuksia erityisesti vaikeassa elämäntilanteessa oleville nuorille. Kun pidämme huolta ja kannustamme myös heikoimmassa asemassa olevia nuoria, saamme heissä uinuvan potentiaalin käyttöön. Se hyödyttää erityisesti nuorta itseään, mutta myös yrityksiä ja koko yhteiskuntaa, sanoo Suomen lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander.

Työpajassa etsitään keinoja kannustaa nuorta ottamaan vastuuta ja saada hänet viihtymään työssään. Tämä ei ole mahdollista ilman nuorten, aikuisten ja työnantajien sitoutumista. Työpajaan osallistuu Deloitten lisäksi useita muita nuorten tukemista tärkeänä pitäviä yrityksiä, kuten Sonera, joka tarjoaa nuorille vuosittain useita satoja harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja.

– Nuorten ammatillinen itsetunto kohoaa onnistumisten ja yhteisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamisen kautta. Haluammekin tarjota nuorille sopivan kokoisia haasteita ja onnistumisen kokemuksia työelämän ensimmäisillä metreillä. Odotamme saavamme teematyöpajasta konkreettisia vinkkejä ja työvälineitä, joiden avulla voimme tukea nuoria mahdollisimman hyvin työelämään siirtymisessä, kuvailee Soneran yritysvastuujohtaja Eija Pitkänen.

Suomen lasten ja nuorten säätiö: Tuula Colliander, toiminnanjohtaja, puh. 040 575 3626
Suomen lasten ja nuorten säätiö: Antti Järventaus, yritysyhteistyö, puh. 050 364 6410
Deloitte: Tomi Pitkänen, toimitusjohtaja, puh. 040 534 3637
Deloitte: Sanna Fäldt, viestintä, puh. 040 533 4034
T-Media Oy: Päivi Salminen-Kultanen, liiketoimintajohtaja, puh. 040 727 9717
TeliaSonera Finland Oyj: Eija Pitkänen, yritysvastuujohtaja, eija.pitkanen@teliasonera.com

Nuorten työllistämisen teematyöpaja järjestetään perjantaina 5. kesäkuuta klo 10.00–13.00. Toivomme työpajan antia ja tutkimustuloksia koskevia yhteydenottoja klo 13.00 jälkeen.