Julkaistu: 22.2.2018

Sosiaalisesta sirkuksesta onnistumisen kokemuksia

Iloinen puheensorina täyttää luokan. Pian pannaan matikankirjat syrjään ja suunnataan viikoittaiseen sirkuskerhoon. Lappeenrannassa sijaitsevan Joutsenon koulun VALMA-luokkalaiset ovat kokoontuneet viikoittain vuoden alusta alkaen. Oppilaat puhuvat sujuvasti sekaisin venäjää, urdua [pakistan], arabiaa [syyria], tšetšeeniä, englantia ja thaita. Suomen kieli kehittyy kuin varkain, pelien ja leikkien lomassa. 

Taidekoulu Estradin sirkusohjaajat Oona Möller ja Ricardo Costa aloittavat tämän viikon työpajan näyttävällä tulishow’lla liikuntahallin pihalla. Oppilaat eivät vielä pääse tulen kanssa temppuilemaan, mutta ohjaajien taidonnäyte toimii innostavana esimerkkinä: kun harjoittelee ahkerasti, voi tavallisen flower stickin vaihtaa tulesta leimuavaan versioon! 

Luokanopettaja Kirsi Lipiäinen on tyytyväinen toimintaan. Sosiaalinen sirkus vahvistaa ryhmätyötaitoja ja itsetuntoa, se antaa tunteen: minä osaan ja minä pystyn. Uuteen ympäristöön totutellessa tämä on erityisen tärkeää. Jos kieli on kankeaa, eikä koulu sen vuoksi meinaa sujua, taideaineet tarjoavat tärkeitä onnistumisen kokemuksia. Sosiaalisessa sirkuksessa myös ne oppilaat, joiden huomio meinaa herpaantua oppitunneilla, keskittyvät intensiivisesti koko 1,5 tunnin ajan. 

 

Joutsenon koulu ja Taidekoulu Estradi ovat mukana Sirkuksesta siivet elämään -toiminnassa, jossa maahanmuuttajataustaiset nuoret oppivat suomea ja tutustuvat kantasuomalaisiin nuoriin sirkustaitoja opetellessa. 

‹ Takaisin listaukseen