Julkaistu: 21.3.2016

Sata vuotta nuoruutta tuo nuoret ja ikäihmiset yhteisen taiteen tekemisen äärelle – teemahaku avoinna 20.4. asti

LASTEN JA NUORTEN SÄÄTIÖ     TIEDOTE 21.3.2016

Lasten ja nuorten säätiön Myrsky kannustaa nyt nuoria ja ikäihmisiä yhteisen taiteen tekemisen äärelle. Projektitukien haku päättyy 20.4. Sata vuotta nuoruutta -teemarahoitus on osa Suomi 100 -juhlavuoden toimintaa, ja projekteissa tuotetut esitykset ja näyttelyt näkyvät juhlavuoden aikana joka puolella Suomea. Mukana ovat kaikki taiteenalat teatterista ja kuunnelmista sirkukseen ja elokuvaan. Luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla osallistujat voivat ilmaista tunteitaan, kertoa oman tarinansa ja luoda yhdessä jotakin uutta. Vanhukset ja nuoret ovat mukana tasavertaisina tekijöinä.

– Sata vuotta nuoruutta on uudenlainen tapa yhdistää sukupolvia yhteisen tekemisen äärelle.  Merkittävässä roolissa on nuorten ja ikäihmisten oman äänen ja tarinan esiintuominen taiteellisen toiminnan kautta. Yhdessä löydetään uusi yhteinen tarina, jossa saadaan sekä eletyn elämän että tulevaisuuden mahdollisuuksien ääni kuuluviin, sanoo Lasten ja nuorten säätiön kotimaan toiminnan päällikkö Riikka Åstrand.

Sata vuotta nuoruutta on osa Myrsky-hanketta, jossa 12–29-vuotiaat nuoret itse tekevät taidetta omista lähtökohdistaan ja ideoistaan käsin. Projekteja ohjaavat eri taiteen alojen ammattilaiset ja projektien tulee tavoittaa myös vaikeassa elämäntilanteessa olevia nuoria. Luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla on mahdollista pureutua nuoren elämän kipeisiin kysymyksiin ja antaa vahvistusta elämäntaitoihin.

Hakemukset Myrsky-hakuun ja Sata vuotta nuoruutta -teemahakuun tulee jättää 20. huhtikuuta mennessä. Hakemukset käsittelee Myrskyn arviointiryhmä, johon kuuluu taiteen- ja nuorisoalan ammattilaisia. Päätökset tuettavista projekteista tekee Lasten ja nuorten säätiön hallitus. Katso lisätietoja www.nuori.fi/myrsky

Vuosien 2011–2015 aikana Myrsky-tukea on saanut 129 projektia, joihin on osallistunut viisi tuhatta nuorta ja satoja taiteilijoita. Lasten ja nuorten säätiö on jakanut Myrsky-tukia yhteensä yli 1,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 15 % haetusta summasta. Myrsky-tuen määrä on riippuvainen säätiön saamista lahjoituksista.

Riikka Åstrand, kotimaan toiminnan päällikkö, Lasten ja nuorten säätiö, puh. 050 539 4555, riikka.astrand(at)nuori.fi

Lasten ja nuorten säätiö
Yhdelläkään yhteiskunnalla ei ole varaa menettää nuoriaan. Siksi Lasten ja nuorten säätiö auttaa elämän vaikeissa tilanteissa olevia nuoria luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä. Näiden avulla nuoret voivat itse vahvistaa elämäntaitojaan ja löytää näin oman paikkansa yhteisössä. Säätiö toimii niin Suomessa kuin kehittyvissäkin maissa yhdessä paikallisten osaajien kanssa. www.nuori.fi #nuori #elämäntaidot

Myrsky
Myrsky on Lasten ja nuorten säätiön valtakunnallinen hanke, joka tukee nuoria taiteen eheyttävän ja identiteettiä rakentavan vaikutuksen kautta. Suomen Kulttuurirahasto on aloittanut Myrsky-hankkeen ja hallinnoinut sitä vuosina 2008–2010. Keväällä 2011 hanke siirtyi osaksi Lasten ja nuorten säätiön toimintaa. Myrsky on tavoittanut vuodesta 2008 alkaen yhteensä noin 20 000 nuorta pitkäkestoisissa projekteissa ympäri Suomea.