Julkaistu: 13.10.2015

Tiedote 13.10.2015

Suomella ei ole varaa menettää yhtään nuorta

Ajat ovat Suomessa ja maailmalla haasteelliset. Tutkimukset (mm. Nuorisobarometri 2014) osoittavat, että nuorten usko omaan ja maamme tulevaisuuteen on vähenemässä. Yhdelläkään yhteiskunnalla ei ole varaa menettää nuoriaan.

Lasten ja nuorten säätiön Dreams haluaa palauttaa nuorten uskon tulevaan ja tuoda nuorten unelmat nähdyiksi, kuulluiksi ja jaetuiksi. Jokaisen nuoren on voitava seurata inspiraatiotaan ja löytää paikkansa maailmassa. Unelmat tuovat yhteen ihmisiä, niillä rakennetaan luottamusta tulevaisuuteen ja laitetaan liikkeelle suuria muutoksia.

Vahvaa Dreams-sanomaa nuorille lähtevät viemään näyttelijä Krista Kosonen, kansanedustaja/näyttelijä Jani Toivola, näyttelijä Pamela Tola, muusikko Tommy Lindgren ja näyttelijä Essi Hellén. Nämä Dreamsterit vierailevat kolmen vuoden aikana 300 yläkoulussa tavoittaen 50 000 nuorta eri puolella Suomea. “Unelmoinnissa tärkeintä on mahdollisuus kokeilla uusia asioita ja sitä kautta löytää oma elämänpolku,” huomauttaa Dreamsteri Jani Toivola. Kouluvierailuilla Dreamsterit kertovat oman elämäntarinansa kautta siitä, kuinka jokainen voi löytää omat vahvuutensa ja kaikilla on oikeus unelmiin. Samalla he haastavat nuoria ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan.

Katso Dreamstereiden haastevideo

Dreams-ohjelman mahdollistaa Nokia. Yhtiö myös osallistuu hankkeen varsinaiseen toteuttamiseen järjestämällä Dreams-unelmafoorumin nuorille lukukauden päätteeksi omissa toimitiloissaan Espoossa. “Nokian tarina alkoi Tammerkosken kupeesta 150 vuotta sitten. Olemme osa suomalaista yhteiskuntaa ja panostamalla nuoriin haluamme osoittaa vahvaa ja jatkuvaa sitoutumistamme Suomeen”, sanoo Nokian yritysvastuujohtaja Sakari Kotola.

Dreams-ohjelmalla halutaan myös herättää laajempaa yhteiskunnallista keskustelua nuorten hyvinvoinnista. “Jokainen nuori, joka löytää paikkansa yhteiskunnassa, on investointi maamme tulevaisuuteen”, toteaa Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander.

Dreams-haasteen kick off -tilaisuus järjestetään 14.10.2015 klo 16–18 kauppakeskus Forum Helsingissä. Tilaisuudessa esiintyy nuoria artisteja, Dreamsteri Tommy Lindgren ja räppäri Mikael Gabriel. Tapahtuman juontaa Dreamsteri Jani Toivola. Tapahtumassa lanseerataan myös Thirty for Dreams -applikaatio, joka auttaa nuoria tekemään 30 päivän haasteita päivittäisessä elämässään. Dreams on vahvasti esillä myös sosiaalisessa mediassa nimellä Dreams.fi ja #dreamsteri.

Nokia, Viestintä
Puh. +358 (0) 10 448 4900, press.services(at)nokia.com

Lasten ja nuorten säätiö
Hanna Koskenkangas, Dreams-hankkeen projektipäällikkö